خراسان رضوی پیشگام در واکسیناسیون دام نمرات امتحان نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ بی‌اختیاری ادرار، یکی از علائم اصلی اختلال در کف لگن است بهره‌مندی ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی از خدمات بهزیستی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد در استان تا پایان هفته برای اولین بار در خراسان‌رضوی؛ افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت اوتیسم تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه‌هایی در خصوص خشکی چشم | زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان تغذیه و تحرک کافی از عوامل اثر گذار در حفظ سلامت استخوان و مفاصل است علت تأخیر در واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | تعطیلات رسمی بهانه تأخیر در واریز حقوق و مستمری نشود! چرا مدیریت مصرف آب در تابستان امسال ضرورت دارد؟ | مراقب گرمای غیر طبیعی تابستان امسال باشید ابلاغ بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی ماجرای نامه مخبر برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی چه بود؟ | سه میلیون تومان برای متناسب‌سازی نیست! راه اندازی چهارمین مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعمال‌قانون ۱۸۳۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | توقیف ۴۴ خودروی متخلف (یکم مرداد ۱۴۰۳) آخرین وضعیت بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج | ۲۷۰ هزار نفر در صف انتظار هستند (یکم مرداد ۱۴۰۳) چرا کمک هزینه معیشتی معلولان متوقف شده است؟ چرا قانون متناسب ‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به درستی اجرا نمی‌شود؟ انتشار فایل کتاب‌های درسی دانش‌آموزان مدارس از امروز (یکم مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مثبت‌شدن یکی از تست‌های ابتلا به تب کریمه کنگو در مشهد | نکات بهداشتی را در ایام عید قربان جدی بگیرید

  • کد خبر: ۲۳۳۵۴۲
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
مثبت‌شدن یکی از تست‌های ابتلا به تب کریمه کنگو در مشهد | نکات بهداشتی را در ایام عید قربان جدی بگیرید
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مثبت‌شدن یک نمونه از تست‌های تب کریمه کنگو در حوزه این دانشگاه خبر داد. و به لزوم رعایت موارد بهداشتی در مراسم های قربانی عید قربان تاکید نمود.

دکتر زهرا نهبندانی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به اقدامات بهداشتی در حوزه بیماری‌های واگیر عنوان کرد: تمامی موارد مرتبط با بیماری‌های واگیر در طول سال پایش مستمر می‌شود که تب کریمه یکی از مواردی است که ما آن را به شکلی جدی مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: بر این اساس و مطابق آمار‌های اعلام‌شده، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۰ مورد نمونه‌گیری از موارد مشکوک به ابتلا تب کریمه در مشهد انجام شد که ۵ نمونه آن مثبت و روند درمان این افراد نیز انجام شد که خوشبختانه با بهبودی کامل از بیمارستان مرخص شدند.

نهبندانی به آمار‌های امسال اشاره کرد و افزود: در ۳ ماه نخست سال جاری تاکنون نیز ۷ مورد نمونه‌گیری موارد مشکوک انجام شد که یک نفر مبتلا به تب کریمه شناسایی و تحت درمان قرار گرفت و خوشبختانه از بیمارستان ترخیص شد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر اعلام کرد: تمامی موارد مذکور، اتباع ایرانی بوده و موردی از کشور‌های همسایه نداشته‌ایم و خوشبختانه در سال‌های گذشته مورد منجر به فوت نیز در حوزه دانشگاه گزارش نشده است.

نهبندانی به رعایت موارد بهداشتی در حوزه ذبح، بسته‌بندی و توزیع گوشت‌های قربانی توصیه کرده و تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن عید سعید قربان و سنت قربانی‌کردن، به تمامی همشهریان عزیز توصیه می‌کنیم نذورات خود و فرایند قربانی‌کردن دام را در کشتارگاه‌های مجاز تحت نظارت اداره دامپزشکی انجام دهند و به مصرف‌کنندگان این گوشت‌ها نیز توصیه می‌کنیم گوشت‌های دارای مهر سلامت دامپزشکی را تهیه کنند.

وی متذکر شد: شیوع فصل گرما، ارتباط مستقیمی با تکثیر «کنه» به عنوان عامل اصلی ایجاد تب کریمه دارد؛ بنابراین توصیه ما، رعایت حداکثری بهداشت در حین ذبح دام برای قصابان است.

این پزشک در ادامه به نگهداری از گوشت‌هایی که موارد بهداشتی آنان نامعلوم است، اشاره و تاکید کرد: نذوراتی را که منشا بهداشتی آن معلوم نیست، حتماً پیش از استفاده، ۲۴ ساعت در یخچال با دمای ۴ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرده و به هیچ وجه آن را بلافاصله استفاده نکنید. همچنین استفاده مواردی مانند جگر هم باید تحت همین شیوه انجام شود؛ یعنی جگر باید ۴۸ ساعت در یخچال بماند تا قابل استفاده شود. اینکه برخی می‌گویند جگر باید تازه استفاده شود، صددرصد اشتباه است و باید فرایند‌های سردشدن آن انجام شود.

نهبندانی فریزکردن گوشت و جگر را اشتباه توصیف کرد و افزود: به هیچ عنوان محصولات گوشتی را فریز نکنید؛ زیرا فریزکردن گوشت یا جگر، سبب یخ‌زدن خون حاصل از دام است و اجازه تخلیه خون از گوشت در یخچالی‌کردن محصول را نمی‌دهد؛ بنابراین اجتناب از فریزکردن بسیار لازم است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر بیان کرد: کله و پاچه نیز یکی از موارد مورد استفاده در ایام عید قربان و تقسیم نذورات است. اما این مورد نیز به اندازه رعایت بهداشت حین ذبح لازم است؛ زیرا کنه، خون را آلوده کرده و به عروق دام نیز نفوذ می‌کند و بنابراین لازم است که کله و پاچه نیز به درستی تمیز و ۲۴ ساعت هم در یخچال بماند.

نهبندانی همچنین عنوان کرد: نمونه‌گیری، آزمایش و تشخیص ابتلا به تب کریمه و همچنین دارو‌های خوراکی و تزریقی آن در مراکز بهداشت رایگان است و فقط در صورت بستری فرد، هزینه‌های بستری دریافت می‌گردد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->